تبلیغات
حقیقت، بدست آوردنی است! - The Truth Is Obtinable - غسل جنابت، جلوگیری کننده از بیماری پوستی!
امام حسن (علیه السلام): بهترین نیکویی ها خلق نیکو است.
بازدید : مرتبه
تاریخ : بیستم مهر 90

احمد محمد سلیمان می‌نویسد:
«چون منی دارای مقداری مایع لزج، موسوم به موسین است، اطراف سوراخهای پوست را به خوبی می‌گیرد و به كلی تنفس پوستی قطع می‌شود. غسل كردن، اعصاب را منبسط می‌كند و آنها را به حال طبیعی و عادی بر می‌گرداند.»[1]

همچنین دكتر صدرالدین نصیری كه كتاب بهداشت اجتماعی در اسلام از اوست، یكی از علل واجب‌شدن غسل جنابت را حفظ اعضای تناسلی می‌داند؛ زیرا كثافات پدیدآمده از مقاربت، باعث تولید اقسام امراض مقاربتی، از قبیل: سوزاك، سفلیس و ... می‌شود. همچنین در موقع مقاربت كه بدنها با هم تماس دارند، ممكن است امراض جلدی از یك شخص به دیگری سرایت كند.

 

  

 

پوست شخص جنب، آلوده به اثر جنابت است. اگر شخص جنب، بدون انجام غسل جنابت یا گرفتن وضو و یا تیمم، مشغول اكل و شرب شود، میكروبهایی كه از جنابت در بشره ایجاد شده‌اند، با غذا و آب ضمیمه شده، پس از ورود به معده، سبب امراضی می‌شوند كه از جملة آنها برص (لكه‌های سفید در بدن) است.[2]

لازم است اشاره شود كه مقررات جنابت، مؤثرترین وسیله در پیشگیری از افراط در فعالیتهای جنسی است. خاصیت غسل، تأمین سلامت پوست است كه با زدودن سلولهای مرده، چربیهای زاید، املاح و گرد و غبار صورت می‌گیرد.

فرایند خروج منی از بدن با تعریق شدید همراه است و به رخوت و سستی تمام اندامها منتهی می‌شود؛ به طور كلی، اختلالات مقدماتی سلولها و نسوج به صورت مسمومیتهای بیولوژیكی و میكروبی و اختلالات مقدماتی اعضا و دستگاههای بدن به صورت ضعف، سستی و شبه فلج، سرانجام به یك سلسله عوارض و بیماریها منجر می‌شود كه پیشگیری از آنها از عهدة طب جدید هم خارج است.[3]

غسل از جمله شوكهای خفیفی است كه از طریق تحریك اعصاب سمپاتیك و پاراسمپاتیك به تحریك و تقویت فعالیت عمومی و در نتیجه ازیاد قدرت حیاتی بدن منجر می‌شود.

ضعف شدید و رخوت عمومی بدن، پس از خروج منی از جمله مواردی است كه فقط با شستشوی بدن رفع می‌شود.[4]

 

پی نوشت ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1]. القرآن و الطب الحدیث، علی الصادق عبدالرضا، بیروت، دار المورخ عربی، ص 223.

[2]. فلسفه احكام اسلامی از نظر علم امروز، محمد جواد نجفی، نشر مصطفوی، ص 69.

[3]. تجلی حكمت در فلسفه‌ پزشكی احكام، محمد عزیز حسامی، سنندج، پرتو بیان، اول، 1381ش، ص 54.

[4]. اهمیت روزه از نظر علم روز، تهران، شركت سهامی انتشار، دوم، 1348 ش، ص 140 ـ‌ 145.


طبقه بندی: احکام شرعی، 
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
ارسال توسط Sadegh Safa