تبلیغات
حقیقت، بدست آوردنی است! - The Truth Is Obtinable - فلسفه قیامت در آیات قرآن
امام حسن (علیه السلام): بهترین نیکویی ها خلق نیکو است.
بازدید : مرتبه
تاریخ : بیست و چهارم شهریور 90

خدا جاهای مختلفی توی قرآن، به مساله قیامت اشاره کرده، یا حتی سوره هایی با عناوین واقعه، تکویر و... مستقیماً به این مساله اشاره دارن، حالا سؤالی که پیش میاد اینه:
خدایی که این همه به مساله قیامت پرداخته و حتی سوره‌هایی هم بر طبق اون نازل فرموده، دلیلی برای اثبات اون ارائه کرده؟ اصلاً گفته چرا باید قیامتی در کار باشه؟

توی جواب باید بگیم:
خدا توی مواردی تو قرآن، بصورت مستقیم به چرایی معاد، اشاره کرده و برای اون دلیل آورده، مثلاً تو آیه ۱۱۵ سوره مؤمنون می‌فرماید:
آیا گمان کردید ما شما را بیهوده و عبث آفریدیم و شما به سوی ما باز نمی گردید؟
و یا اینکه تو سوره انبیاء آیه ۱۶ می‌فرماید:
ما آسمان و زمین، و آنچه در میان آنهاست را از روی بازی نیافریدیم!

هر دو آیه به این مطلب اشاره دارن که خلقت آسمان و زمین، و هر چیزی که در عالم خلقت وجود داره، بیهوده آفریده نشده و خدا با خلق اونها نمی خواسته بازی کنه!
اگه بنا بود با تموم شدن عمر ۶۰ ، ۷۰ ساله‌ آدم، فنا و نیستی عایدش بشه، خلقتِ اون پتانسیل‌ها و استعداد‌هایی که در انسان وجود داره که ظرفیتشون فراتر از این عالمِ دنیاست، عبث و بیهوده نمی‌شد؟!

یه مثال ساده:

بعنوان مثال اعضاء و جوارحی مثل چشم، گوش، زبان و... که خدا برای جنینِ تو شکم مادر خلق کرده با زندگی نباتی که جنین تو شکم مادر داره، سازگار نیست! و اگه این جنین نمی‌خواست بعد از چند ماه از این اعضاء در عالم دنیا استفاده کنه، خلقت اون‌ها در رحم مادر عبث و بیهوده می‌شد و بیشتر شبیه به بازی کردن بود!

شهید مطهری تو کتاب معادشون اینطور می‌فرماید:
اگر انسان قیامتی نداشته باشد، معنایش این است كه در قدم اول خلقت‏، نابود شود! در حالی كه كمال او در این دنیا بروز و ظهور نكرده، و لازم‏می‌‏آید این تجهیزات، از آن جهت كه انسان دارد، همه بیهوده باشد.
همان‏طوری كه جهان دنیا توجیه كننده خلقتِ اعضای بدن جنین است (زندگی دنیاتوجیه می‏‌كند كه چشم و گوش و دست و پا و . . . در رحم عبث آفریده نشد)، عالم آخرت نیز توجیه كننده انسان است كه در او " مثال " آفریده شده است (كه اصطلاحا به آن قوه‏خیال می‌‏گویند) و در او عقل آفریده شده است و در او عواطف بسیارعالی خداجویی و استعداد پیوستن به حق آفریده شده است، این استعدادهایی‏كه اصلا مال جای دیگر است. اگر انسان اینجا تمام شود، مثل این است كه‏تمام این‌ها را در اینجا لغو و عبث گذاشته‌‏اند.

به فرموده شهید بزرگوار، انسان دارای یه سری استعدادهایی هست که تکامل و شکوفایی اون‌ها در ظرف این دنیا،‌ امکان‌پذیر نیس؛ بخاطر همینه که پیامبر (صل الله علیه و آله) می‌فرمایند:
الدنیا مزرعة الآخرة؛ دنیا محل زرع و کشت است برای آخرت، مگه میشه خدا یه سری استعداد تو وجود آدمی قرار بده که وقتی خواست به شکوفایی لایق خودش برسه، یه دفعه نیست و نابود بشه؟!
اگه قیامتی در کار نباشه مثل این می‌مونه که بذر استعدادهایی که خدا تو وجود آدمی کاشته، به شکوفایی نرسه، اون استعدادهایی که به قول شهید بزرگوار، ابدیت در وجودش خوابیده و تنها برای این دنیا خلق نشده.




طبقه بندی: سؤال و جواب، 
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
ارسال توسط Sadegh Safa