تبلیغات
حقیقت، بدست آوردنی است! - The Truth Is Obtinable - هدف های خلقت که تو قرآن اومده!؟ آیا عقل هم اون هدف رو تایید میکنه؟؟؟
امام حسن (علیه السلام): بهترین نیکویی ها خلق نیکو است.

هر آدم عاقلی هر موقع کاری انجام می ده براش دلیل داره و یه هدفی رو دنبال می کنه، خدا هم که خودش خدای عاقل هاس، چه هدفی رو دنبال کرده؟ اصلن هدف قابل توجهی رو دنبال میکنه؟؟؟!

برای پیدا کردن جواب به دوتا منبع رجوع می کنیم:
اول: حرفای خودِ خدا که همون قرآن باشه
دوم: همون عقل، که همچین سوالی رو مطرح کرده

با گشت و گذار توی آیه های قرآن، به چندتا آیه می رسیم که خدا توی اونا چندتا هدف رو ذکر کرده که به ظاهر به هم ربطی ندارن اما...

بذارید اون آیه ها رو مرور کنیم:

خدا اولا تو آیه ۵۶ سوره ذاریات می فرماید:
و جن و انس را نیافریدم مگر براى آنكه مرا عبادت كنند.

یا اینکه تو آیه ۲  از سوره ملک می فرماید:
مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید كه كدام یك عمل بهتری دارید.

و یا اینکه تو آیه ۱۲ سوره طلاق می فرماید:
هدف از آفرینش، علم انسان به قدرت الهى است.

اگه بخوایم یه جمع بندی منطقی از این آیات داشته باشیم، باید بگیم هدف اصلی، بندگی و عبادت خداس، ولی عبادت یه مقدمه داره و اونم معرفت خداس که تو جمله «لتعلموا»؛ ... تا آنکه علم به قدرت الهی پیدا کنید... اومده
شاید امام حسین
(علیه السلام) هم به همین مسأله اشاره دارن، وقتی که می فرمایند:
خداوند مردم را نیافرید مگر براى معرفت و شناختن و چون او را شناختند، او را عبادت می‏كنند.(تفسیر نمونه، مرآت الانوار)
و طبیعیه که تو راه عبادته که آدما آزمایش میشن و باید راه خدا رو از غیرش جدا کنن و گرنه اگه از پسِ عبادت، رستگاری وجود نداشته باشه، آزمایش هم بی معنا میشه

پس هدف خلقت از نظر قرآن شد عبادت که خودش مقدماتی داشت.

اما آیا عقل هم با اون جایگاهی که داره این مطلب رو تأیید میکنه؟ آیا عقل تایید میکنه که هدف خلقت عبادت باشه؟؟!!

بله عقل هم اونو تایید میکنه اما با ذکر چندتا مقدمه:

اول اینکه خدا به مقتضای واجب الوجود بودنش، هیچ نقص و عیبی نداره و از هر صفت خوبی که در نظر بگیریم، نهایتش رو داره
دوم اینکه یکی از کمالات خدا، فیّاض و جواد و بخشنده بودن خداس
یعنی چی؟ چی می خوای بگی؟
یعنی اینکه خدا، برای عطا کردن از ناحیۀ خودش، هیچ محدودیتی نداره، و هر چیزی که لایق عطا شدن باشه، عطا میکنه

یکی از اون چیزایی که لایق عطا شدن و بوجود اومدنه، آفرینش انسانه که بتونه با عمل و اختیارِ خودش، اجر و قربش رو پیش خدا بالا ببره و تمام اون چیزی از کمال رو که لازم هست، بدست بیاره
یعنی؛ اگه این اختیارِ عمل نبود، می شد مثل ملائکه که از شهوت بهره ای نبردن و اگه در مقابل از شهوت خالص بوجود اومده بود، می شد مثل حیوانات
انسان با اختیاری که داره اگه با عقلش به شهوتش غلبه کنه، از ملائکه بالاتره و اگه با وجود همین عقل، شهوتش به اون غالب بشه از حیوون پست تر و پایین تره

توی یه جمله، عقل هم تایید میکنه که باید عبادتی وجود داشته باشه که آدم بوسیله اون، به کمال لایق خودش برسه، اون کمال لایقی که اولا عقل اونو اختیار و تأیید میکنه و در ثانی نه با شهوت تمام (حیوانات) و نه با عقل تمام (ملائکه) بدست میاد، بلکه با اختیارِ عمل میشه اونو تو چنگ گرفت.

 

 

منابع:
تفسیر نور
سایت حوزه نت




طبقه بندی: سؤال و جواب،  قرآنی، 
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
ارسال توسط Sadegh Safa